Suatu hari, Allah SWT berfirman kepada Nabi Musa as, “Hai Musa, bila nanti kau akan bertemu dengan-Ku lagi, bawalah seseorang yang menurutmu kamu lebih baik daripada dia.” Nabi Musa as lalu pergi ke mana-mana; ke jalanan, pasar, dan tempat-tempat ibadat. Ia selalu menemukan dalam diri setiap orang itu suatu kelebihan dari dirinya. Mungkin dalam beberapa hal yang lain orang itu lebih teruk dari Nabi Musa, tetapi Nabi Musa selalu menemukan ada hal pada diri orang itu yang lebih baik dari dirinya. Nabi Musa tidak mendapatkan seorang pun yang terhadapnya Nabi Musa dapat berkata, “Aku lebih baik dari dia.”
Kerana gagal menemukan orang itu, Nabi Musa masuk ke
tengah-tengah binatang. Dalam diri binatang pun ternyata selalu ada hal-hal
yang lebih baik daripada Nabi Musa. Seperti kita ketahui, burung Merak,
misalnya, bulunya jauh lebih bagus dari bulu manusia. Sampai akhirnya Nabi Musa
menemui seekor anjing kudisan. Nabi Musa berfikir, “Mungkin sebaiknya aku pergi
membawa dia.” Ia pun lalu mengikat leher anjing itu dengan tali. Namun ketika
sampai ke suatu tempat, Nabi Musa melepaskan anjing itu.
Ketika Nabi Musa datang untuk bermunajat lagi di hadapan
Allah SWT, Tuhan bertanya, “Ya Musa, mana orang yang Aku perintahkan kepadamu
untuk kau bawa?” Nabi Musa menjawab, “Tuhanku, aku tidak menemukan seseorang
pun yang aku lebih baik darinya.” Tuhan lalu berfirman, “Demi keagungan-Ku dan
kebesaran-Ku, sekiranya kamu datang kepadaku dengan membawa seseorang yang kamu
fikir kamu lebih baik darinya, Aku akan hapuskan namamu dari daftar
kenabian.”
Kata ana khairun minhu atau “Aku lebih baik dari dia” pertama
kali diucapkan oleh Iblis untuk menunjukkan ketakaburannya. Tuhan menyuruhnya
untuk sujud kepada Adam as tapi Iblis tidak mahu. Ia beralasan, “Aku lebih baik
dari dia. Kau ciptakan aku dari api dan Kau ciptakan dia dari tanah.” Takabur
yang dilakukan oleh Iblis pertama kali itu adalah takabur kerana nasab, takabur
kerana keturunan.
Menurut Al-Ghazali, di antara beberapa faktor yang
menyebabkan orang menjadi takabur dan berfikir, “Aku lebih baik dari dia,”
adalah nasab. Iblis adalah tokoh takabur kerana nasab yang paling awal.
Kebanggaan atau kesombongan kerana nasab ini pernah menjadi satu sistem dalam
masyarakat feodal. Feodalisme adalah sistem kemasyarakatan yang membahagi
masyarakat berdasarkan keturunannya. Sebahagian masyarakat disebut berdarah
biru dan sebahagian lagi berdarah merah.
Ada sebuah buku yang dengan secara terperinci mengkritik
sebahagian sayyid atau keturunan Rasulullah saw yang merasa bahwa mereka lebih
utama dari orang yang bukan sayyid. Sebahagian sayyid itu berpendapat bahwa
jika ada orang bukan sayyid yang beramal soleh sebanyak-banyaknya, derajatnya
akan tetap lebih rendah dari seorang sayyid yang beramal maksiat. Menurut
penulis buku tersebut, seorang sayyid yang berpendapat seperti itu pastilah
seorang sayyid yang ahmaq atau tolol. Dalam salah satu buku itu, ia memberikan
contoh sayyid yang berfikiran seperti itu sebagai orang yang takabur kerana
nasabnya. Ternyata, penulis buku itu pun adalah seorang sayyid. Namanya
Al-Sayyid Abdul Husain Asghai.
Penulis itu mengingatkan saya kepada Imam Ali Zainal Abidin
as. Ia pernah menangis terisak-isak di hadapan Baitullah. Thawus Al-Yamani
mendekatinya dan bertanya, “Wahai Imam, mengapa engkau harus beribadat seperti
ini? Bukankah datukmu Rasulullah saw dan ibumu Fathimah as?” Lalu Imam dengan
marah menjawab, “Jangan sebut-sebut di hadapanku ibuku dan datukku, kerana
Allah SWT akan memberikan syurga kepada siapa saja yang taat kepada-Nya,
walaupun ia adalah seorang budak dari Afrika. Dan Allah akan memasukkan ke
neraka siapa saja yang maksiat kepada-Nya walaupun ia adalah seorang sayyid
dari bangsa Quraisy.”
Berbangga sebagai keturunan Rasulullah saw saja adalah suatu
perbuatan takabur, apalagi berbangga sebagai keturunan bukan Rasulullah saw.
Orang yang berbangga kerana keturunannya yang bukan Rasulullah saw adalah
seperti orang miskin yang takabur. Hal itu bukan bererti orang kaya boleh
takabur. Orang kaya yang takabur pun akan dimasukkan ke neraka.
Kehormatan dalam Islam tidak ditegakkan berdasarkan nasab.
Tuhan berfirman, “Innâ akramakum ‘indallâhi atqâkum. Sesungguhnya yang paling
mulia di antara kamu di sisi Allah adalah yang paling takwa.” (QS. Al-Hujrat 13
) Pernah pada suatu hari, seseorang datang kepada Rasulullah saw dengan
membanggakan nasabnya. Di kalangan masyarakat Arab waktu itu, kebanggaan suatu
nasab didasarkan pada jumlah jasa yang dilakukan nasab itu. Kerana itu, mereka
sering menyebut-nyebut jasa orang tua mereka. Orang itu memperkenalkan dirinya
dengan menyebut silsilah orang tuanya sampai keturunan kesembilan. Rasulullah
saw hanya menjawab pendek, “Wa anta ‘âsyiruhum fin nâr. Dan engkau, keturunan
yang kesepuluh, di neraka.” Ia masuk neraka kerana ketakaburannya.
Ketika berhadapan dengan orang yang takabur karena nasabnya,
yang membanggakan kehebatan orang tuanya, Sayidina Ali berkata, “Ucapan kamu
benar. Tapi alangkah teruknya yang dilahirkan oleh orang tuamu.”
Al-Ghazali membahagi takabur kepada dua bahagian. Pertama,
takabur dalam urusan agama dan kedua, takabur dalam urusan dunia. Takabur dalam
urusan agama dibahagi lagi menjadi dua; takabur kerana ilmu dan takabur kerana
amal. Menurut Al-Ghazali, yang banyak takabur kerana ilmu adalah para ilmuwan,
filusuf, dan ulama. Apa tanda-tanda orang yang takabur kerana ilmunya? Ia tidak
mahu mendengarkan nasihat dari orang yang lebih bodoh darinya. Ia merasa
dirinya paling pintar dan tidak memerlukan bantuan orang lain.
Daniel Goleman, dalam bukunya Emotional Intelligence,
menceritakan kisah dua orang yang lulus bersamaan dari perguruan tinggi. Satu
orang di antaranya luar biasa pintar dan lulus dengan nilai tertinggi sementara
seorang yang lain lulus dengan nilai biasa-biasa. Dua tahun kemudian,
diselidiki nasib kedua orang itu. Orang yang pintar itu ternyata menganggur
sementara orang yang tidak pintar telah menjadi manager di sebuah perusahaan.
Selidik punya selidik, ternyata orang pintar itu tidak tahan bekerja di satu
tempat, kerana dia tidak boleh bekerja sama dengan orang lain. Ia merasa
dirinya pintar sehingga tidak memerlukan bantuan orang lain.
Takabur yang kedua di dalam urusan agama adalah takabur
kerana amal. Jika seseorang banyak beramal, ia boleh menjadi sombong. Dalam
sebuah hadis diriwayatkan seseorang yang datang ke majlis Nabi. Orang itu
dipuji para sahabat kerana kebagusan ibadatnya. Tapi Nabi mengatakan, “Aku
melihat bekas tamparan syaitan di wajahnya.” Nabi kemudian menyuruh sahabat
membunuh orang itu. Orang itu merasa amal dirinya paling baik di antara orang
lain. Di waktu lain, Rasulullah saw bersabda, “Jika ada seseorang yang berkata,
‘Manusia ini semuanya sudah rosak,’(dan ia merasa bahwa hanya dirinya yang
tidak rosak) maka ketahuilah bahwa sesungguhnya dia yang paling rosak.”
Ada orang yang merasa amalnya sudah bagus sehingga dia
merendahkan orang lain. Ada juga orang yang merasa dirinya amat soleh dan
segera menganggap rendah orang lain yang tidak solat berjemaah di masjid
seperti dirinya. Ia pun mengecam orang lain yang solatnya dijamak. Orang-orang
seperti itu termasuk orang yang takabur kerana amalnya.
Sayidina Ali mengajarkan kepada para pengikutnya, “Kalau kamu
berjumpa dengan orang yang lebih muda, berfikirlah dalam hatimu: Pasti dosanya
lebih sedikit dari dosaku. Kalau kamu berjumpa dengan orang yang lebih tua,
berfikirlah dalam hatimu: Pasti amalnya lebih banyak dari amalku.” Setiap orang
pasti ada kelebihannya. Kita juga punya kelebihan, tetapi hal itu tidak
menyebabkan kita menjadi lebih mulia daripada orang lain. Begitu kita merasa
diri kita lebih mulia dari orang lain dan ingin diperlakukan sebagai orang
mulia secara diskriminatif, kita sudah jatuh kepada takabur. Takaburnya boleh
kerana ilmu atau kerana amal.
Takabur bahagian kedua menurut Al-Ghazali adalah takabur
dalam urusan dunia. Takabur dalam urusan dunia disebabkan oleh beberapa hal.
Pertama, kerana nasab, seperti telah dijelaskan di atas. Kedua, kerana harta
kekayaan. Ketiga, kerana kekuasaan. Keempat, kerana kecantikan. Kelima, kerana
banyaknya anak buah dan pengikut. Penyakit yang terakhir ini biasanya diderita
oleh para ulama.
Rasulullah saw bersabda, “Tidak akan masuk syurga orang yang
di dalam hatinya terdapat takabur walaupun hanya sebesar biji sawi.” Kita dapat
mengukur hati kita, apakah terdapat sebutir takabur atau tidak, dengan menjawab
beberapa pertanyaan. Pertanyaan-pertanyaan itu sebagai berikut: Ketika Anda
masuk ke dalam sebuah majlis dan melihat kawan Anda yang setara dengan Anda
duduk di tempat yang lebih mulia, sementara Anda duduk di tempat yang lebih
rendah, apakah ada perasaan berat dalam diri Anda?
Ketika Anda akan memilih menantu dan memperhatikan keturunan
calon menantu itu, lalu ternyata keturunannya tidak sebanding dengan Anda,
apakah Anda merasa berat menerimanya? Apakah Anda merasa berat menerima nasihat
dari orang yang lebih rendah daripada Anda? Apakah Anda merasa berat untuk
memakai pakaian yang teruk ketika menghadiri pengajian? Jika Anda menjawab “ya”
untuk salah satu dari pertanyaan di atas, ketahuilah, Anda sudah jatuh ke dalam
takabur.
Saya akhiri tulisan ini dengan sebuah hadis. Rasulullah saw
bersabda, “Pastilah orang yang takabur itu punya cacat dalam dirinya yang ia
sembunyikan.” Hadis itu saya kira sangat modern. Menurut Psikologi mutakhir,
orang-orang yang arogant atau sombong di dunia ini sebetulnya adalah orang yang
menderita cacat tertentu yang tidak kita ketahui dan mereka berusaha
menutupinya.
Kita dapat mengubati perasaan takabur dengan istighfar dan bersikap
tawadhu. Tidak ada ubat bagi takabur selain bersikap rendah hati. Rasulullah
saw bersabda, “Jika kamu temukan di antara umatku orang yang bersikap tawadhu,
maka hendaklah kamu bersikap lebih tawadhu lagi kepada mereka. Dan apabila kamu
temukan di antara umatku orang yang bersikap takabur, maka hendaklah kamu
bersikap lebih takabur lagi kepada mereka.”
0 comments:
Post a Comment