Monday 29 July 2013


Aktivis politik Arab, yang dikenali sebagai Mujtahidd, telah mendedahkan bahawa kerajaan Al Saud telah membantu Menteri Pertahanan Mesir dengan satu bilion dolar untuk menjatuhkan bekas Presiden Mohamed Morsi.

Mujtahid yang telah mengumpulkan banyak perhatian untuk kempen Xibili terhadap kerajaan Saudi, berkata dalam tweet terbaru beliau yang Commander-in-Chief Mesir angkatan tentera Ketua Abdel Fattah al-Sisi yang juga Menteri Pertahanan negara itu, menerima bantuan satu bilion dolar dari Arab Saudi untuk mengeluarkan Morsi dari kuasa pada 3 Julai.

Mujtahid menulis kerajaan Arab kini amat bimbang bahawa Sisi telah gagal untuk mewujudkan persekitaran yang baru di Mesir, kerana berjuta-juta penyokong Morsi terus membuat protes selama seminggu di seluruh Mesir menyeru untuk kembali.

"Raja Abdullah tahu benar bahawa kegagalan rampasan kuasa di Mesir akan menjadi bencana bagi Al Saud kerana mana-mana kerajaan baru akan menjadi lebih kuat dan akan mengguna pakai dasar-dasar anti-Arab Saudi," katanya.

Beliau menambah, "Itulah sebabnya Raja Abdullah adalah salah satu daripada penyokong-penyokong penggunaan tanpa had kekerasan dalam menindak penunjuk perasaan, walaupun ia membawa kepada pembunuhan beribu-ribu malahan puluhan ribu rakyat."

"Raja Abdullah bukan hanya menyokong rampasan kuasa dan cuba untuk meyakinkan orang lain untuk menerima perubahan yang baru, beliau juga membantu Sisi tidak perlu bimbang tentang kebimbangan beliau yang paling penting," kata Mujtahid.

Beliau meneruskan, "Sisi bimbang bahawa krisis akan memecahkan ekonomi dan ini akan menjejaskan reputasi rampasan kuasa, oleh itu Raja Abdullah berjanji untuk membantu beliau untuk melumpuhkan penyokong undang-undang".

Mujtahid percaya apa yang tentera Mesir telah menerima sehingga kini adalah hanya sebahagian kecil daripada apa yang telah dijanjikan oleh rejim Arab dan menurut penemuan beliau "lebih dalam perjalanan".
Beliau berkata Arab King menggunakan kuasa politik, kewangan dan media untuk meyakinkan pegawai-pegawai Amerika Syarikat dan Eropah tidak mengambil pendirian yang kuat ke arah krisis di Mesir dan membuat sebanyak komen hanya cukup untuk memujuk pendapat awam di negara-negara mereka sendiri.
Walaupun Morsi telah dibuang dari kuasa oleh kuasa tentera, tidak seorang pun daripada kerajaan Barat telah diiktiraf sebagai sebuah rampasan kuasa.

Pentadbiran Amerika Syarikat membuat satu langkah teknikal undang-undang untuk membuat keputusan untuk tidak membuat keputusan jika penyingkiran tentera Mesir presiden pertama negara yang dipilih secara demokrasi adalah "rampasan kuasa."

"Undang-undang tidak memerlukan kita untuk membuat penentuan rasmi ... sama ada rampasan kuasa telah berlaku, dan ia bukan untuk kepentingan negara kita untuk membuat penentuan seperti itu," kata jurucakap Jabatan Negara Jen Psaki pada hari Jumaat.
SHI / SHI









Sumber dipetik dari : http://en.alalam.ir/news/1499780

0 comments:

Post a Comment

Site search

    Quotes

    'Do the best bcoz u are the best from the best' ~Hana Zaka~