Wednesday 31 July 2013

Menurut laporan oleh Lubnan harian al-Akhbar, maklumat PBB menunjukkan bahawa Barisan al-Nusrah dan Emiriah Islam Iraq dan Sham bersekutu dengan pengganas organisasi al-Qaeda telah menerima sebahagian besar sejata daripada Saudi dihantar kargo.

Arab Saudi telah membekalkan senjata daripada salah satu daripada negara-negara Eropah Timur, yang didakwa dihantar ke pihak pembangkang yang dipanggil (  moderate opposition forces ) yang melawan kerajaan Syria, tetapi Riyadh telah dihantar terus kepada kumpulan-kumpulan pengganas, kata laporan itu pada hari Rabu .

Laporan awal bulan ini juga berkata Arab Saudi telah melanda perjanjian dengan tentera Israel untuk membeli senjata bagi militan menentang kerajaan Presiden Bashar al-Assad di Syria.

Radio Israel melaporkan bahawa Arab Saudi menandatangani perjanjian 50-juta dolar dengan tentera Israel untuk membekalkan militan asing yang disokong dengan peralatan Israel lama tentera dan senjata.

Laporan menambah bahawa senjata termasuk pelbagai jenis peluru berpandu anti-kereta kebal, kenderaan tentera, peralatan meriam, dan alat-alat penglihatan malam.

Laporan itu datang sebagai akhbar The Daily Telegraph melaporkan bulan lalu bahawa Arab Saudi telah menyediakan militan Takfiri dengan Konkurs buatan Rusia peluru berpandu anti-kereta kebal.

Ia memetik sumber-sumber militan berkata bahawa mereka telah menerima sebagai kumpulan pertama mendapat senjata berat dari Arab Saudi di bandar Utara Syria Aleppo.

Pada 14 Jun, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama mengarahkan pentadbiran beliau untuk menyediakan militan dengan senjata.

Presiden Israel Shimon Peres menyuarakan sokongan untuk menyokong Washington terhadap militan Takfiri di Syria. Takfiris menuduh mazhab islam yang lain menjadi kafir.

Walau bagaimanapun, Presiden Rusia Vladimir Putin telah memberi amaran kepada negara-negara lain terhadap menyediakan senjata kepada militan di Syria, berkata bahawa senjata boleh berakhir di Eropah satu hari nanti.

Kerajaan Syria berkata Barat dan sekutunya di rantau ini - terutamanya Qatar, Arab Saudi, dan Turki - yang menyokong militan.

Syria telah dicengkam oleh pergolakan maut sejak 2011. Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, lebih daripada 100,000 orang telah terbunuh dan berjuta-juta orang lain dipindahkan dalam keganasan itu.


Sumber di petik : http://english.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13920509001080

0 comments:

Post a Comment

Site search

    Quotes

    'Do the best bcoz u are the best from the best' ~Hana Zaka~