Monday 16 September 2013

Menjelang hari kesyahidan Imam ke-8, Ali bin Musa al-Ridha (a.s), kumpulan pengganas bertindak menyerang makam saudara lelakinya yang bernama Sayid Ahmad. 




Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) -Kumpulan pengganas al-Qaeda dua hari lalu bertindak menyerang kompleks permakaman Sayid Ahmad bin Musa (a.s) dan membunuh 2 orang penjaganya.

Pengurus Haram wilayah Diyali, Hasan Bawi memaklumkan, "Golongan Wahhabi berikrar akan menjalankan kegiatan khianat di negara ini telah menyerang Haram Sayid Ahmad, anak kepada Imam Musa al-Kazim di daerah Abi Saida, wilayah Diyali, Iraq."

Dalam kejadian tersebut, kumpulan pengganas sempat dihalang oleh para penjaga makam dan terjadi pertengkaran selama satu jam.

Setelah menyedari para penjaga sanggup mati demi mempertahankan makam tersebut, salah seorang daripadanya telah dibunuh dengan tragik manakala seorang lagi dipukul sehingga mengalami cedera parah.

Penjaga yang cedera tersebut dilaporkan turut terkorban walaupun telah dipindahkan segera ke klinik berhampiran.

Hasan Bawi menegaskan, "Nasib baik ada beberapa kejadian lain, dengan pengorbanan seorang khadam, tidak ada satu kerosakan pun di makam ini."

0 comments:

Post a Comment

Site search

    Quotes

    'Do the best bcoz u are the best from the best' ~Hana Zaka~