Tuesday 3 September 2013

Sodiq Jaafar Bast meninggal pagi kelmarin di hospital Sulaimaniya akibat digilis kenderaan regim Bahrain 


Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Parti al-Wefaq Bahrain pagi kelmarin memaklumkan pemuda berusia 22 tahun, Sodiq Jaafar Bast, berasal dari wilayah al-Sahlah telah meninggal dunia di Hospital Sulaimaniya.
Beliau dikatakan meninggal dunia akibat digilis dengan kenderaan regim secara sengaja kira-kira sebulan yang lalu.



Sodiq yang mengalami kecederaan parah di kepala dan kehilangan banyak darah telah dipindahkan ke unit rawatan rapi Hospital Sulaimaniya. Meskipun pasukan perubatan bertungkus lumus cuba menyelamatkan nyawanya, pemuda ini akhirnya menghembuskan nafas terakhir akibat menderita kecederaan tersebut.


Keluarganya sekarang ini dikatakan sedang menuntut pihak yang bertanggung jawab diseret ke muka pengadilan.


Salah seorang pemerhati hak asasi manusiadi Bahrain, Sayid Yusuf al-Muhafizah berkata, mangsa berada di jalan ketika sebuah kenderaan regim menindih beliau secara sengaja.
Tambah beliau lagi, "Empat penduduk berada di tempat kejadian benar-benar menyaksikan kejadian ini dari jarak dekat. Kami meminta pihak yang bertanggungjawab menyiasat perkara ini."


Pakatan pemuda revolusi 14 Februari Bahrain turut mengesahkan kesyahidan pemuda 22 tahun ini dalam sebuah kenyataan mereka. Dengan kematian ini, korban revolusi Bahrain meningkat seramai 112 orang.




0 comments:

Post a Comment

Site search

    Quotes

    'Do the best bcoz u are the best from the best' ~Hana Zaka~